معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:

از لحاظ وضعیت تحصیلی در رتبه آخر کشور هستیم

فاقد دیدگاه 40 Views

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کلیه مناطق آموزشی خوزستان اعم از مرزی، ۲زبانه و مرکزی کیفیت آموزشی مناسبی ندارند و از این لحاظ از مجموع ۳۱ استان، استان سی و یکم محسوب می شویم.
جلسه بررسی شرایط آموزشی مناطق مرزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه کیفیت آموزشی و پرورشی صبح امروز در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد. در این جلسه معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، فرماندهان شهرستان های مرزی استان و دیگر مسئولان فرهنگی حضور داشتند و به ارائه آمار و ذکر دلایل افت تحصیلی در مناطق مرزی استان و راه های حل مشکل پرداختند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:سیصد و ۵۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم
جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: یکی از طرح های ۲۵گانه اداره کل آموزش و پرورش استان، توجه خاص به مدارس مناطق مرزی می باشد که در این طرح، کاهش افت تحصیلی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی، افزایش پوشش تحصیلی و ارتقاء فرهنگ دانش آموزان از جمله مواردی است که به آن ها پرداخته می شود.
وی با بیان این که بیشترین دانش آموزان تارک تحصیل در شهرهای آبادان، خرمشهر، شوش و شادگان قرار دارند افزود: در سال گذشته در مناطق مرزی خوزستان علیرغم نوع ارزشیابی توصیفی، حدود ۲هزار و ۵۱۸ دانش آموز ناچار به تکرار پایه تحصیلی شده اند.
معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان یادآور شد: در مناطق مرزی تعداد دانش آموزان ۲زبانه زیاد است؛ از این رو توسعه و تقویت کلاس های پیش دبستانی و افزایش پوشش تحصیلی کودکان پنج ساله اهمیت زیادی دارد.
کمایی همچنین به رواج ازدواج فامیلی در ساکنان مناطق مرزی اشاره کرد و افزود: این موضوع مسبب شیوع بالای اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان این مناطق است و در صورتی که مرکز اختلالات یادگیری در این مناطق ایجاد شود، می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف نمود.
وی به نقش مهم دیگر نهادها از جمله استانداری در تامین اعتبار، صداوسیما در زمینه فرهنگ سازی، اداره کل ارشاد در برگزاری مسابقات کتابخوانی و اداره کل تبلیغات اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: به منظور پوشش صد درصدی کودکان در پایه پیش دبستانی، به اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد ریال نیاز داریم.
کمایی اضافه کرد: برای تامین تجهیزات آموزشی مدارس این مناطق به دویست و ۷۹ میلیارد ریال، به منظور راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری به ۶ میلیارد ریال و برای فعالیت های پرورشی به حدود ۲۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال نیازمندیم که مجموع اعتبارات مورد نیاز به بیش از سیصد و ۵۳ میلیارد ریال می رسد.
معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان تنها متولی فرهنگی در استان نیست و به منظور بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی، ساید دستگاه ها نیز باید کمک کنند. سالانه اداره آموزش و پرورش استان صد و ۷۰ هزار ساعت حق التدریس به معلمان استان پرداخت می کند که میزان زیادی از این رقم به مناطق مرزی اختصاص دارد و نشان گر کمبود نیروی کاری در اداره آموزش و پرورش است.
در این جلسه هم چنین معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان موظف به ارائه آمار میزان افت تحصیلی مناطق مرزی در مقایسه با مناطق غیرمرزی و هم چنین در مقایسه با استان های دوزبانه کشور از جمله آذربایجان غربی و وشرقی، کردستان و سیستان و بلوچستان شدند که آمار ارائه شده در این جلسه برای ما کفایت نمی کند.
کمایی در پاسخ به گفته معاون استاندار عنوان کرد: به طور کلی در استان از مجموع ۴۰ منطقه آموزشی، ۱۲ منطقه، مرزی محسوب می شوند و کلیه مناطق اعم از مرزی، ۲زبانه و مرکزی کیفیت آموزشی مناسبی ندارند و از این لحاظ از مجموع ۳۱ استان، استان سی و یکم محسوب می شویم.
در ادامه علیرضا یوسفی، رئیس اداره توسعه مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: کمبود نیروی آموزشی در مدارس ابتدایی هیچ استانی به اندازه خوزستان نیست. هم چنین میزان افت تحصیلی در استان نسبت به جمعیت بیشتر است، در حالی که در مناطقی چون اهواز، دزفول، اندیمشک و بهبهان افت تحصیلی وجود ندارد.
یوسفی اضافه کرد: علت عدم وجود افت تحصیلی در این مناطق آموزشی آن است که خود اولیای دانش آموزان پیگیر وضعیت تحصیلی فرزندانشان هستند، ولی این روند در مناطق مرزی وجود ندارد.
وی افزود: آمار تکرار پایه دانش آموزان مناطق مرزی خوزستان حدودا یک هشتم برابر دیگر مناطق مرزی کشور است.پس از آن، مجددا معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به انتقاد از نحوه ارائه اطلاعات از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: در نتیجه جلسه پیشین شورای آموزش و پرورش قرار بود آمار جامع تری در خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی و مقایسه آن در سطح استانی و کشوری آماده می کردید.
معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان هم در پاسخ آماری از وضعیت تحصیلی دانش آموزان پایه متوسطه مناطق مختلف آموزشی استان شامل میانگین نمرات و میانگین قبولی ارائه نمود که مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با توجه به عدم استفاده از شاخص های آماری، این ارقام از لحاظ تحلیل آماری گویا ندانست.
فرماندار خرمشهر:
پیوند اولیا و مربیان، حلقه مفقوده آموزش و پرورش در مناطق مرزی
هم چنین فرماندار خرمشهر در این جلسه به علل افت تحصیلی دانش آموزان در این منطقه اشاره کرد و گفت: عدم وجود کادر مجرب در پایه های ابتدایی مدارس، دخالت  نکردن خانواده ها هنگام افت تحصیلی دانش آموزان، ضعف مدیریت آموزشی به دلیل دوشغله بودن آنان و تامین نشدن معلم ها از نظر مالی و هم چنین رواج کاربرد ماهواره و موبایل در بین دانش آموزان عواملی هستند که باعث افت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی می شوند.
عبدالله حسینی افزود: تعداد روزهای سال تحصیلی حدود دویست روز است و این رقم در خرمشهر به دلیل تعطیلات ماه محرم و عید فطر به صد و ۵۶ روز هم رسیده است که منجر به ضعف تحصیلی دانش آموزان می شود. هم چنین برخی از اتباع خارجی همسر ایرانی و فرزندان خود را در شهرهای مناطق مرزی رها می کنند که این مشکل گریبان بسیاری از خانواده ها را در خرمشهر گرفته و مشکلات تحصیلی را در فرزندان آنان به وجود آورده است.
در پایان معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به آمار بالای بی سوادی مطلق در استان اشاره کرد و افزود: از این میان ۴۰ هزار نفر ولی دانش آموز هستند که این آمار لزوم توجه جدی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان را به ویژه در مناطق مرزی نشان می دهد.
فرج اله خبیر خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش استان آمار درستی را برای جلسه شورای آموزش و پرورش استان داشته باشند و از فرماندهان شهرستان ها تقاضا داریم دست کم یک بار در ماه در این جلسات شرکت کنند.
وی افزود: تاکید ما بر مناطق مرزی به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی نیست بلکه این اساز این روست که باید عدالت در همه نقاط استان وجودداشته باشد و امکانات بین همه مردم توزیع شود.
خبیر عنوان کرد: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در هفته جاری تصمیم ویژه ای پیرامون فراهم کردن سرویس مدارس در این نقاط اتخاذ خواهد شد، زیرا نبود امکان جابجایی یکی از دلایل عمده افت تحصیلی و ترک تحصیل در بین دانش آموزان مناطق مرزی است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: تکرار پایه دانش آموزان، هزینه زیادی را بر آموزش و پرورش تحمیل می کند و اگر تکرار پایه در استان کاهش یابد، کیفیت آموزش نیز افزایش می‌یابد و می‌توان در زمینه پرداختی فرهنگیان افزایشی اعمال کرد که موجب افزایش انگیزه معلمان شود.

پیشنهاد مطالعه

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. پر کردن فیلدهای علامتگذاری شده اجباری است. (ضروری)

اهواز لطیف
٣١(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢٩.٨٧(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
رطوبت ٢٩.٨٧(in)